فیلم کد داوینچی
آنها می گویند رمز داوینچی بیش از هر کتابی از زمان کتاب مقدس به فروش رسیده است. چه خوب که پایان متفاوتی دارد. رمان دن براون کاملاً مضحک است. فیلم اکشن و فیلم ماجراجویی ران هاوارد به طرز عجیبی سرگرم کننده است. هر دوی آنها حاوی اتهاماتی علیه کلیسای کاتولیک و دستور اوپوس دی هستند که اگر کسی با عقل سلیم بتواند آنها را سرگرم کند، رسوایی خواهد بود. من می دانم که افرادی هستند که به فانتزی های براون در مورد جام مقدس، فرزندان عیسی، شوالیه های معبد، Opus Dei و داستان واقعی مریم مجدلیه اعتقاد دارند. این مزیت این است که آنها را از این نظریه که پنتاگون مورد اصابت هواپیما قرار نگرفته است منحرف می کند .
پس اجازه دهید با قبول اینکه رمز داوینچی یک اثر تخیلی است شروع کنیم. و اینکه از آنجایی که همه رمان را خواندهاند، من فقط باید یک راز را فاش کنم - اینکه فیلم از نظر مذهبی از کتاب پیروی میکند. در حالی که کتاب یک دیگ بخار است که با ظرافت و سبک کمی نوشته شده است، اما طرحی جذاب را ارائه می دهد. خوشبختانه، ران هاوارد فیلمساز بهتری نسبت به دن براون رمان نویس است. او از فرمول براون (مکان عجیب و غریب، مکاشفه شگفتانگیز، صحنه تعقیب ناامیدانه، تکرار در صورت لزوم) پیروی میکند و آن را به یک سرگرمی برتر تبدیل میکند، با تام هنکس در نقش یک ایندیانا جونز یک تئو روشنفکر.
تام هنکس در نقش رابرت لنگدون، نماد شناس هاروارد در پاریس برای سخنرانی ایفای نقش می کند، زمانی که بازرس فاش (ژان رنو) او را از قتل متصدی موزه ژاک سونیر (ژان پیر ماریل) مطلع می کند. این مرد بیچاره به ضرب گلوله کشته شده و اواخر شب در داخل موزه لوور خواهد مرد. زخمهای او، اگرچه فانی، خوشبختانه به او زمان کافی میگذارد تا کلید امانات را پنهان کند، خود را برهنه کند، بدنش را با نمادهایی که با خون خودش نوشته شده است بپوشاند، بدنش را در حالت و در طرحی از داوینچی قرار دهد و بنویسد: همچنین در خون، یک پیام رمزگذاری شده، یک دنباله عددی درهم و پاورقی برای سوفی نئوو (آدری توتو)، پلیس زن فرانسوی زیبا که پس از مرگ والدینش بزرگ شد. اکثر مردم به یک یا دو کلمه در حال مرگ راضی هستند. ژاک ما را با یک فیلم درمانی رها می کند.
با خواندن رمان، می دانیم که چه اتفاقی می افتد. سوفی به رابرت هشدار می دهد که او در خطر فاش است و آنها از دستگیری در لوور فرار می کنند و به جستجویی می پردازند که آنها را به خزانه یک بانک خصوصی، به ویلای فرانسوی سر لی تیبینگ (ایان مک کلن)، به معبد می برد. کلیسایی در لندن، به یک کلیسای منزوی معبد در حومه بریتانیا، به یک دخمه پنهان و سپس دوباره به موزه لوور. پلیس، فرانسوی و بریتانیایی، در تمام این مدت یک قدم از آنها عقب است، اما سوفی و ??رابرت ساده، مبتکر و جسور هستند. همچنین، شاید خدا را در کنار خود داشته باشند.
این سری از تعقیب و گریز، اکتشافات و فرارها با داستان دیگری در ارتباط است که شامل یک آلبینو به نام سیلاس (پل بتانی) است که تحت فرمان معلم کار می کند، شخصیتی مرموز در مرکز توطئه ای برای پنهان کردن مکان جام مقدس. ، واقعاً چیست و به چه معناست. این توطئه شامل اعضای Opus Dei است، جامعه ای متشکل از کاتولیک ها که در زندگی واقعی (من از شماره اخیر اسپکتیتور یاد گرفتم) نسبتاً متعارف مذهبی و دعاگو هستند. اگرچه فیلم اعمال آنها را به عنوان "مازو عفت" توصیف می کند، اما همه آنها پاکدامن نیستند و به ندرت هیچ عملی به خود تازیانه می زنند. در ماه های آینده، به Opus Dei توصیه می کنم که درخواست های عضویت را به دقت بررسی کند.
Opus Dei در داخل کلیسا کار می کند، اما نه با کلیسا، که همچنین دارای سلول مخفی کاردینال هایی است که در توطئه هستند (پاپ و اکثر کاتولیک های دیگر ظاهراً مجوز پشت صحنه ندارند).
این مردان رازی را حفظ می کنند که در صورت شناخته شدن، می توانند کلیسا را ??ویران کنند. به همین دلیل آن را نگه می دارند. اگر من مشاور آنها بودم، به این نکته اشاره میکردم که با حفظ راز، تهدید کلیسا را ??حفظ میکنند و عاقلانهترین استراتژی از بین بردن راز مثلاً 1000 سال پیش بود.
اما یکی از جذابیتهای کلیسای کاتولیک این است که قدیمیترین سازمانی است که دائماً در جهان باقی مانده است و به همین دلیل است که فیلمهایی مانند «رمز داوینچی» جذابتر از فیلمهای هیجانانگیز درباره مذاهبی هستند که مثلاً توسط یک داستان علمی تخیلی تأسیس شدهاند. نویسنده در دهه 1950 همه مکانهای «رمز داوینچی» واقعاً وجود دارند، اگرچه آخرین باری که از کلیسای معبد دیدن کردم از اینکه آن را برای «تعمیرات» بسته شده دیدم، ناامید شدم. یک داستان محتمل
تام هنکس، آدری توتو و ژان رنو در ایفای نقشهایشان به خوبی کار میکنند، و سر یان مککلن نقشهایش را به درستی بازی میکند و سر لی را تبدیل به فردی متعصب میکند که اتفاقاً مطالعهاش حاوی تمام مواد برای یک فیلم صوتی و تصویری است. ارائه ای که بازدیدکنندگان خود را در مورد اسرار "شام آخر" داوینچی و موارد دیگر توضیح می دهد. ظاهراً او ارتباط نزدیکی با دیگر افراد آغازگر دارد. از یک سو، ما توطئهای داریم که دو هزار سال طول میکشد و پایههای مسیحیت را تهدید میکند، و از سوی دیگر شبکهای از دیلتانهای ثروتمند که شبیه شاخههای الهیاتی بیکر استریت نامنظمها هستند.
بله، طرح داستان پوچ است، اما پس از آن بیشتر طرح های فیلم پوچ هستند. این چیزی است که ما پرداخت می کنیمدیدن. آنچه ران هاوارد به مواد می آورد لحن و سبک و هاله ای از رمز و راز است که غیرقابل انکار است. او درست از بالا شروع می کند. لوگوی کلمبیا پیکچرز در سایه می افتد زیرا موسیقی هانس زیمر به طور همزمان عبادتی و شوم به نظر می رسد. صحنه قتل در موزه لوور به روشی تشریفاتی ترسناک است، و روشی هوشمندانه است که لنگدون میتواند به حروف، اعداد و نمادها نگاه کند و آنها را از نظر ذهنی مرتب کند تا اسرار آنها را آشکار کند. او مانند شخصیت فلورا کراس در «فصل زنبور عسل» است که از جادوی کابالیستی برای تجسم املای کلماتی که جلوی او در هوا شناور بودند استفاده کرد.
آثار فیلم؛ درگیر، جذاب است و دائماً در لبه افشاگری های شگفت انگیز به نظر می رسد. بعد از تمام شدن و برگشتن به خیابان، تعجب میکنیم که چرا این راز حیاتی باید توسط یک معمای چرخان مغزی که با شکار لاشخور عبور میکند محافظت شود. مسیری که رابرت و سوفی دنبال میکنند به قدری دشوار و پیچیده است که غیرممکن به نظر میرسد که کسی، از جمله آنها، بتواند آن را دنبال کند. راز باید تا حدی محافظت شود. فراتر از آن، کاملاً گم شده است، و تمام هدف محافظت از آن در کنار نقطه است. در اینجا یک سوال دیگر وجود دارد: با توجه به اینکه مسیر از کجا شروع می شود، آیا به نوعی کنجکاو نیست که به کجا منتهی می شود؟ با این حال، همانطور که T.S. الیوت نوشت: "در آغاز من پایان من است." شاید او مشغول چیزی بود.